KRONIK: ER DU RIGTIG KLOG..!

KRONIK: ER DU RIGTIG KLOG..!

Lad os sige det uden omsvøb. Lige nu kommer vi ikke til at strikke en genanvendt colaflaske ind i din næste T-shirt. Eller et brugt fiskegarn. Eller en anden ”god” recycling historie - ofte af tvivlsom kinesisk herkomst. 

Ikke at der er noget galt med recirkuleringstanken tænkt ind i tøjproduktion. Og at vi skåner det blå ocean og de intetanende delfinmaver. Vi mener jo bare, at det er bedre for både hud, miljø og sodavand, at plastik, der er udviklet specielt til fødevarebrug skal tilbage og bruges i den flaskeindustri, som den er skabt til.

Ellers skal der nyproduceres endnu mere miljøbelastende plastik, fordi tekstilindustrien nu forbruger og recirkulerer væsentlige andele af flaskeproducenternes råmateriale
(
læs artikel i finans her).

Det må og skal være fødevareindustrien, der skal rydde op efter sig selv (99% af den recirkulerede polyester i tekstilindustrien kommer fra PET flasker). 
Kilde: Textile Exchange Preferred Fiber and Materials Market Report, side 73)

Og når vi taler om at bidrage til verdens velbefindende og surfe med på den grønne bølge. Så er tekstilvirksomheders kommunikation og markedsføring omkring recirkulering ofte vildledende. Og ikke sjældent omgås sandhed og blåstemplede certificeringer med en extralarge portion lemfældighed. Mildt sagt.

Greenwash hedder problematikken!

Det defineres af Forbrugerombudsmanden sådan: en form for spin, hvor man ved vildledende markedsføring af en organisations eller virksomheds aktiviteter eller produkter fremstiller disse mere miljøvenlige og bæredygtige end de er.

Et fænomen, der hastigt griber om sig i jagten på mersalg og opfordring til overforbrug. Og i den gode sags tjeneste lader vi os som forbruger nemt binde noget på jakkeærmet. 

F.eks. at der er medgået 70 recirkulerede plastikflasker til at lave dine nye tights. Godt nok uden videre dokumentation. At produktet så ved nærmere eftersyn er produceret af nylon, der ganske vist også er et syntetisk materiale lavet af olie, er en helt anden sag. Men fra genanvendte plasticflasker kommer det i hvert fald ikke.

Det kræver nemlig efterhånden lidt mere end en gennemsnitlig studenterhue at gennemskue, hvad der er op og ned på genanvendelse og miljø. At blive rigtig klog på det store, inflationsramte mantra - bæredygtighed.

Du kender sikkert historien om Kejserens nye klæder. Vi er den lille dreng i eventyret, der tør påstå, at manden jo er ganske bar. For vi siger det, som det er. Den nøgne sandhed. 

Vi er ikke bæredygtige - os i den højteknologiske tekstilindustri. Dine gamle tights af syntetiske materialer kan nemlig umiddelbart ikke genanvendes. Endnu.

Men ”CO2 fra produktionen kunne falde med 44%, hvis alt tøj blev brugt dobbelt så meget.” (Citat: Forbrugerrådet Tænk)

Og et svensk forskningsstudie publiceret af Mistra Future Fashion påviser også, at tøj, der holder længere målt i brugs- og levetid slår alle andre tiltag, når det gælder bæredygtighed.

Så vi er gået mod strømmen - mod fashion og overforbrug - i vores miljømæssige fokus. Vi tror på holdbarhed. I proces, produktion og produkt.

Vi udvikler på den samme metervares levetid og funktion. Strikker blandt andet i Danmark. Indfarver skånsomt. Har vores egne systuer i Europa. Overproducerer ikke. Udvikler færre produkter med større fleksibilitet ud fra devisen: køb mindre og få mere. Leverer reservedele så tøjet kan repareres.

For med enkle, slidstærke, tidløse produkter sætter vi ikke bare et mere skånsomt aftryk på miljøet, men kan kommunikere en sand historie om ”genbrug”, der også er holdbar og ikke behøver greenwashe.

  

Brdr. Mads & Per Brun Nissen
Co-founders 
Fusion Sportswear System

Kommentér